Tuesday 24 August 2010

mak bulan

harini cukup 14 hari umat islam menunaikan ibadah puasa..yang tak posa tu lain kira. malam tadi gua dok usha2 langit,konon2 nak tengok shooting star..memang gua slalu nampak benda alah tu..lagipun time2 mcm ni memang bintang tengah terlompat-lompat.seronok nak raYa agaknye...shooting star takde,bulan je yang ada. gua perati betol2,gua congak2 sket.gua rasa tak sedap ati..ni baru malam ke 14,apesal bulan penuh?

dulu gua ada la jugak belajar sket-sket pasal ilmu falak ni.tp tak abes..gua fedup trus gua tukar course blajar ilmu hisab..tapi ilmu hisab ni sampai sekarang pun belum khatam lagi..kalu nak diikutkan, kalau malam ke 14 dah jadik mak bulan maknanye dah sampai fasa bulan penuh,separuh fasa dah completed.so ada 14 atau 15 hari lagi dia jadik anak bulan semula.kalu macam tu tahun ni puasa 29hari je la..
kalu ikut calender cina pun 10hb tu dah masuk ari ke dua bulan baru..gua kalu bab2 tengok anak bulan ni,abes sumer kalender gua tengok...benda macam ni bukan bleh buat main-main..boleh lari gua punya timing.

badan dah la berpeluh2(humidity teruk malam tu),gua termenung jugak la sekejap..tiket Abus dah beli,mercun bola gua dah tempah 4 beg,tu belum kira mercun roket dengan mercun bawang..takkan la tahun ni sampai kampung orang sumer tengah rilex tengok tv sambil makan kueh raya dengan lemang..demmit!

awal-awal lagi gua dah syak diorang kat sini memang plan nak raya awal tahun ni sebab gua dah penah kena dua tahun sudah..tengah siap-siap nak pegi keje tetibe tok imam kat mekah takbir raya kat tv..terus gua tukar baju melayu.meleleh air mata gua...mintak2 la penyimpan mohor besar tanah melayu terlupa nak tgk anak bulan tahun ni..

*air mata gua meleleh tu bukan sebab ape,gua selongkar beg yang ada cuma baju melayu je,seluar dia gua tak jumpa, sah tertinggal kat kampung.binawe betol..esoknye gua terus pegi semayang raya pakai jubah...

No comments:

Post a Comment